Wednesday, February 15, 2017

Från en plats där det kostar dig att sticka ut



Älskade Zackes skiva Fattigkussen som kom förra året. En anledning är att jag gillar musiken i sig, en annan är att den berättar historier som jag inte hörts berättats förut och som kastade tillbaka mig till en tid och plats när dom jag spanade på åkte epa.

Pga fangirl fick jag vara med och sjunga på en ny version av min favoritlåt, Rondellen (obs skitsvårt att sjunga orden Vroom vroom med trovärdighet). Att sjunga den var intressant, det var som att hela kroppen protesterade ibland. Anledningen, pratade Zacke och jag om, är för att om man är uppvuxen utanför storstäderna är man så van att ens ort tolkas stereotypt och fördomsfullt i media/av alla att man hela tiden är inställd på att bara säga positiva saker, för att väga upp.


I själva verket har väl alla ställen fördelar och nackdelar. Miljön Zacke målar upp i Rondellen känner jag igen. Jag har bara aldrig sjungit om den förut, av rädsla för hur det skulle tolkas. Älskade att göra det. Om alla kunde sluta se hela norra Sverige som en inskränkt håla skulle vi kunna få fortsätta berätta nyanserat om mindre orter i stället för att bara sitta och tjata om framgångsrika småföretagare och öppna vidder. Det vore kul.


About Me

för kontakt, maila skivbolaget Razzia: info@razziarecords.se bokningsbolaget Luger: robin@luger.se